توافق لوزان و تاثیرات آن مرکز تخصصی پلیمر های مهندسی(تفلون)
English  English   رنج ابعادی محصولات  رنج ابعادی محصولات   مشخصات فنی پلاستیک ها  مشخصات فنی پلاستیک ها   سازگاری شیمیایی پلیمر ها  سازگاری شیمیایی پلیمر ها   واحد ساخت وتولید   واحد ساخت وتولید   خدمات   خدمات   محصولات میلگرد/ورق/لوله پلیمری   محصولات میلگرد/ورق/لوله پلیمری   کاربرد در صنایع  کاربرد در صنایع   سایت تخصصی تفلون  سایت تخصصی تفلون   شرکت سلام پلیمر پارتاک  شرکت سلام پلیمر پارتاک  


   صفحه اول/ HOME
   درباره ما/ ABOUT US
   اخبار/NEWS ››
   جستجو /SEARCH
   تماس با ما/CONTACT US
   اخبار












  شمسی   

               

 توافق لوزان و تاثیرات آن

شماره خبر : 56    انتشار : 25/1/1394    ساعت : 18:57


 نقل از روزنامه اقتصاد
رئیس انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران مطرح کرد
تحول در صنایع پلیمری با لغو تحریم‌ها
روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۴۵۷ تاریخ چاپ: ۱۳۹۴/۰۱/۲۵ بازدید: 326 بار کد خبر: DEN-872575
گروه بورس کالا: مهم‌ترین رخداد سیاسی و اقتصادی در ماه‌های اخیر را می‌توان بیانیه لوزان دانست که از توافق احتمالی بر سر برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. این توافق پس از بیانیه ژنو در آذر سال 92 را باید زمینه ساز برطرف شدن تحریم‌های اقتصادی فعلی دانست که می‌تواند تغییرات عمیقی را در اقتصاد ایران به همراه داشته باشد که بهبود کیفیت و افزایش حجم تولید یکی از مهم‌ترین‌ خروجی‌های آن خواهد بود. در این خصوص پایگاه اطلاع رسانی انجمن ملی پلاستیک گفت‌وگویی را با مهندس عباسعلی متوسلیان رئیس این انجمن ترتیب داده که در آن به ویژگی‌های دوران پساتحریم‌ها در اقتصاد ایران اشاره شده است. رفع محدودیت بازارهای قابل دسترس ایران، افزایش عرضه و کاهش قیمت مواد اولیه و بهبود کیفیت آنها در کنار رشد کیفی محصولات تولیدی، تاثیر آزادشدن پول‌های بلوکه شده ایران بر بازار داخلی، صنعت پلاستیک و بسیاری موارد دیگر بخش‌هایی است که به آن اشاره شده است.

شما بازار صنعت پلاستیک را پس از لغو تحریم‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به موافقت اولیه برای لغو تحریم‌ها و موفقیت وزیر امور خارجه و تیم مقتدر مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در مذاکرات با گروه 1+5 چشم‌انداز بهتری را برای تحول و گسترش صنایع کشور به ویژه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی امید داریم و قطعا موافقت قطعی که در پایان ژوئن انجام خواهد شد، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی دارنده دانش فنی و تکنولوژی را به بازار صنعت ایران که سال‌های متمادی به سبب تحریم‌ها دسترسی نداشتند روانه خواهد کرد. صنعت نفت و گاز و پتروشیمی هم به سرمایه‌گذاری بالا و هم به تکنولوژی‌های جدید نیاز دارند که لغو کلیه تحریم ها، موجب تحول کمی و کیفی شگرف در صنایع کشور به ویژه صنعت پتروشیمی و نهایتا صنایع پلاستیک کشور و همچنین نوسازی صنایع پلاستیک فعلی خواهد شد.
البته انتظار برای جبران عقب‌ماندگی‌های صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی و وابسته به آن، به ویژه صنایع پلیمری که ناشی از عدم امکان دسترسی به دانش فنی روز و سرمایه‌گذاری لازم در این بخش از صنعت در سال‌های اخیر می‌باشد به سرعت و طی مدت کوتاه تقریبا غیر ممکن است ولی امیدواریم دولت و مسوولان کشور بتوانند با برنامه‌ریزی و تسهیل ضوابط و رفع موانع قانونی زمینه حضور و ورود سرمایه‌گذاران خارجی را به کشور فراهم ساخته و چشم‌انداز مناسبی برای تحقق اهداف و برنامه‌های توسعه و گسترش کلیه صنایع کشور به ویژه صنعت پتروشیمی و سایر صنایع تکمیلی و وابسته آن را فراهم سازند.
آیا آزاد شدن پول‌های بلوکه شده و تزریق آن به بازار داخلی می‌تواند نوید‌بخش رونق تولید داخلی باشد؟ با چه رویکردی رونق گرفتن بازار داخلی میسر است؟
مذاکرات هسته‌ای تقریبا تمامی مردم ایران و حتی سرمایه‌گذاران جهانی را به خود مشغول و حساس کرده است. چنانچه در 10 تیرماه توافقات هسته‌ای ایران نهایی شود و به نتیجه برسد، قطعا قیمت دلار حتی در کوتاه‌مدت هم به علت ایجاد زمینه روانی در مردم و عرضه دلارهای خانگی به بازار و از طرف دیگر آزاد‌سازی وجوه بلوکه شده در بازار ایران کاهش می‌یابد. به دنبال آن بهای تمامی کالاهای وارداتی نیز روند نزولی به خود می‌گیرد.
چنانچه دولت برنامه‌ریزی مدون و مسجلی برای به کار‌گیری این وجوه در فعالیت‌های زیر‌بنایی، اساسی و ساختاری نداشته باشد این وجوه صرف ورود کالاهای مصرفی نهایی شده و پس از مدتی رونق اقتصادی را از بازار ایران خواهد گرفت. لازم است دولت منابع مالی و وجوهی را که با آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی و اعتبارات قابل توجهی که به چرخه اقتصاد کشورمان وارد می‌شود در پیشرفت فیزیکی پروژه‌های زیر‌بنایی، عمرانی، صنایع مادر و واحدهای تولیدی به کار گیرد تا ضمن تامین امکانات لازم برای گسترش و توسعه اقتصادی کشور از صرف این منابع در زمینه‌های غیرضرور جلوگیری کند.
هر‌چند توافقات نهایی، کاهش فشار تحریم‌ها و بهبود فضای اقتصادی کشور را در بر داشته و احتمال کاهش چشمگیر ناشی از آثار روانی قیمت دلار را در پی خواهد داشت اما تاثیر عملی و واقعی این توافق نامعلوم خواهد بود. شاید در کوتاه‌مدت بانک مرکزی با دریافت وجوه بلوکه شده بتواند سیاست تک‌نرخی کردن ارزی خود را بر جامعه حاکم کند اما ماندگاری این سیاست در دراز‌مدت نامشخص است و ممکن است ملزم به تغییر این سیاست شود، چون کاهش نرخ برابری ناشی از آثار روانی در بازار چندان ماندگاری ندارد ولی چنانچه بانک مرکزی بتواند نرخ‌گذاری ارز را بر اساس میزان عرضه و تقاضای منطقی تنظیم و حاکم کند در این زمینه موفق بوده و در دراز‌مدت می‌تواند قیمت ارز را به‌طور واقعی کاهش دهد و زمینه رونق و توسعه اقتصادی کشور را فراهم سازد.
لغو تحریم چه تاثیری روی قیمت مواد اولیه خواهد داشت؟
بدون شک و تردید لغو تحریم‌ها یکی از موثرترین و تعیین‌کننده‌ترین عوامل در قیمت‌گذاری ارز است و قطعا اقتصاد کشور را در کوتاه‌‌مدت دچار نوسان خواهد کرد. تغییراتی که در کوتاه‌مدت پیش خواهد آمد نمی‌تواند مبنای مناسبی برای اظهار‌نظر در این مورد و تصمیم‌گیری اقتصادی باشد، اما چنانچه نرخ دلار در دوره‌ای نسبتا طولانی کاهش یافته و ثابت بماند برای فعالان اقتصادی این امکان را فراهم می‌سازد تا بر مبنای آن تصمیم گرفته و سیاست‌های اقتصادی را اجرا کنند که در این صورت قطعا شرایط اقتصادی کشور بهتر و وضع اقتصادی مردم نیز روند مثبتی خواهد داشت. این وضعیت در تعیین سطح قیمت‌ها به‌طور عام و در مورد مواد اولیه پتروشیمی به‌طور خاص تاثیرگذار خواهد بود، چون بازار محصولات پتروشیمی وابستگی بسیاری به بازار ارز دارد.
با توجه به تغییراتی که در تیرماه 93 در فرمول تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ارز مبادله‌ای به ارز آزاد داده شد لذا تغییر قیمت دلار در بازار آزاد تاثیر مستقیمی در قیمت مواد اولیه پتروشیمی داشته و افزایش یا کاهش آن می‌تواند قیمت‌های پایه را به همان اندازه افزایش یا کاهش دهد. از طرف دیگر قیمت‌های پایه با توجه به قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود که خود متاثر از قیمت نفت در سطح جهانی بوده و دومین عامل تاثیر‌گذار روی قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی می‌باشد. با توجه به مثبت بودن نتیجه مذاکرات قیمت نفت نیز به علت حضور و عرضه نفت ایران و همچنین اثر روانی کاهش التهاب‌های سیاسی در سطح جهانی و لغو کلیه تحریم‌ها کاهش خواهد یافت.
میزان رقابت پذیری کالاهای تولید داخل با مصنوعات وارداتی به چه اندازه است؟
توافق لوزان یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی و اقتصادی سال‌های اخیر کشور بوده که قطعا بر تمام زمینه‌های اقتصادی کشور موثر خواهد بود. لیکن باید منتظر نتایج نهایی توافقات در پایان ژوئن ماند که در صورت توافق فراگیر به‌طور حتم بر بازارهای داخلی و همچنین وارداتی موثر خواهد بود چون پس از این توافق نهایی و لغو تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت، لغو کلیه تحریم‌های اقتصادی و مالی اروپا و آمریکا از جمله تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه‌گذاری و... اثرات مثبت و مهمی را در تمام زمینه‌ها و در تمامی حوزه‌های اقتصادی و صنعتی به‌ویژه صنایعی که قبلا با این تحریم‌ها محدودیت بیشتری داشته‌اند مانند صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، خودرو‌سازی و خدمات وابسته به آنها مانند بانک‌ها، بیمه‌ها، کشتیرانی و... خواهد داشت.لغو این تحریم‌ها همچنین سبب رفع محدودیت بازارهای قابل دسترسی ایران از بازارهای تهاتری چین، هند، روسیه و... به کلیه بازارهای جهانی و اروپایی خواهد شد که در کوتاه‌مدت، به‌طور حتم و در بلند مدت با احتمال بسیار زیاد سبب کاهش قیمت همراه با کیفیت بهتر کالاهای وارداتی خواهد شد. چون با تشدید تحریم‌ها در گذشته و صدور قطعنامه‌های شورای امنیت و تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه ایران، حجم مبادلات تجاری کشورمان با اروپا کاهش و سبب افزایش حجم مبادلات تجاری با کشورهایی مانند چین و هند با ماشین‌آلات، تجهیزات فنی، مواد اولیه و کالاهای نه‌چندان کیفی شد، با لغو تحریم‌ها و دستیابی به توافق جامع و نهایی زمینه مناسبات تجاری ایران با اروپا و ورود تجهیزات و کالاهای کیفی هم فراهم خواهد شد که تا حدود زیادی و تا رسیدن تولیدات واحدهای تولیدی داخلی به آن سطح از کیفیت و قیمت نیازمند بازسازی ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی و همچنین استفاده از مواد اولیه کیفی در تولیدات خود در بازه زمانی کوتاه هستند.


Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/872575/#ixzz3XIHApaPM

 
Bookmark and Share
     

نظرات کاربران :

 
نام  : *  
نظرات : *

(حداکثر 700 کارکتر)

  
تعداد کارکتر تايپ شده :  
   


www.sepahanhilda.com

کليه حقوق اين سايت برای شرکت سلام پلیمر پارتاک محفوظ است . هرگونه کپی از مطالب و تصاویر این سایت پیگرد قانونی دارد.

برنامه نويسی و حق تکثير اين نرم افزار متعلق به ( اصفهان هاست ) ميباشد